Recenze: Blbá sázka o fajn kluka



Blbá sázka o fajn kluka mi vypůjčená z knihovny už nějaký ten pátek ležela doma na poličce. Pořád jsem si říkala: už ji konečně přečti. Jenže nikdy se mi nechtělo, a přitom se jedná o vcelku milou knížku! 

V prvním seznamovacím okamžiku jsem trochu tápala, zda mi jsou postavy sympatické či ne. Avery se zdála jako celkem zajímavá dívka, avšak později mne pomalu, ale jistě začala štvát se svou neustálou pravdou, vševědoucím mozečkem a psychopatickým puntičkářstvím. Nevím, nevím - mít půlku domu polepenou lístečky, aby zbytek rodiny věděl, kam co patří, mi přijde obzvlášť přehnané. Jasné, každá věc má povětšinou svoje stanoviště, ale až tak hnidopišsky? Zac není na druhou stranu žádný drsňák, ani holkař. Oproti Avery se liší snad každým pórem v těle. Jeho povaha je bláznivá, což sem tam vede k domnění, že je trochu mimo. Téměř ve většině knížek, co čtu, se objevují kluci, kteří jsou obdivovaní celým okolím, holky je nábožně pronásledují a vtírají se, tudíž  najednou přišla změna v Zacovi. Ačkoliv jsem jím prve byla zklamána (ani nevím proč, ta převaha sexy knižních borců se na mě asi podepsala), později se mi jeho bláznovství jevilo jako osvěžující pohlazení, které vneslo humor a zájem do všedních dnů.

Na knize mne jako první upoutal název. Je výstižný a zní pohodově, vyvolává pocit, že je kniha zajímavá a tím slibuje super počtení. V poslední době se mi nedařilo nacházet dívčí romány nebo young adult knihy z amerického, případně britského prostředí, tudíž jsem tuto knihu přivítala, ačkoliv se na ni má pozornost chvíli nezaměřovala a ležela nevyužita mezi ostatními. Další faktem, který mne na ní upoutal, byla obálka. Nijak nepřeplácaná, prostě jednoduchá, ale zato milá na pohled. K příběhu mi až na pár výtek pasuje, barevně i tématicky.
„Před tím naším projektem jsi se mnou vlastně nikdy nemluvila.“

Avery se po odchodu své matky uzavřela do sebe, což v ní vyvolalo pocit, že musí mít svůj život pevně v rukou. Každičká skulinka v jejím bytí musí mít dané místo, nesnáší narušení pořádku, což by mohlo vést ke zmatku. Je perfekcionalistka, i když si možná neuvědomuje, že svoji dokonalost přehání. Ve škole patří mezi nejchytřejší a nejnadanější studentky, na tom si zakládá, ale na paty jí neustále šlape dávná kamarádka Hannah. Po jedné osudové chvilce před pár lety se přátelství mezi nimi zpřetrhalo a nikdy už nešlo slepit.

Náhlým zmizením matky z jejího života utržila Avery v duši velké rány, proto se odstřihla od všech přátel, vystavěla kolem sebe zdi, které za ta léta překonala pouze Molly, její současná a nejlepší kamarádka. Avery trpí přehnanými sklony ve všem hledat nějaké háčky, proto se Molly snaží neustále vnutit údajnou pravdu o tom, jak kluk, který by s Molly měl rád víc než jen kamarádský vztah, za jejími zády udržuje vztah se svou spolupracovnicí z brigády. Avšak v převážné většině se Avery svým chování spíše trefí vedle, než aby pomohla. Nicméně, i přes utkvělé představy o bezchybném životě, je Avery hluboko vnitru přívětivá a soucitná dívka. V srdci si hýčká sen, o tom, že bude studovat medicínu. V tom jí má pomoci letní medicínský pobyt na Kostarice, na který si vydělává v kostýmu hot doga, avšak stále nedisponuje potřebným obnosem. Pak jí ale Hannah nabídne pět set dolarů za to, aby jí přebrala kluka...
"Byla jsem ta nejhorší přebíračka kluků pod sluncem, a jestli se nepolepším, nikdy se na Kostariku nedostanu."

Zac Greeley bere život jako jednu velkou hru, příležitost, jíž musí využít. Po nocích vystupuje se svými vtipy v jednom podniku a rád by se něčím podobných živil, avšak jeho otec počítá s tím, že převezme zámečnickou firmu, kterou založil jeho děda. Zac si v duši hýčká svoje sny, ale navenek se podřizuje svému otci, protože ho nechce ještě více zklamat, a tak zhanit jeho představy o Zacově povolání i budoucnosti firmy... Když s Avery začne spolupracovat na školním projektu, vnese do jeho života něco víc, třebaže sám neví, čím se mu pomalu dostává pod kůži. Zpočátku ji považuje za dobrou kamarádku, ale postupem času k ní pociťuje víc než přátelství. Jenže má přeci přítelkyni Hannah, kterou nemůže podvést!

„Moje city, moje myšlenky, to je pro tebe jen pitomá práce? Jen způsob, jak si vydělat pár babek navíc, abys mohla odjet na nějaký výlet a cítila se lepší než ostatní?“

Zac dokázal dokonale nabourat propracovaný a naplánovaný život Avery, který nesměl dojít k žádné výchylce ani narušení. Dokázal jí naprosto přeonačit veškeré zvyklosti a myšlenky. Ačkoliv si Avery zpočátku nechtěla připouštět, že dokázal proniknout do jejího nitra, tušila, že čas strávený s ním povede jen k problémům. Vždyť neměl žádné vize ani představy o budoucnosti! Jeho život byl jeden velký zmatek, který nedokázala uklidit ani ta nejlepší úklidová firma ve státě!


•○•○•○•


V knize lze najít mnoho zajímavých aspektů. Humor i vážné chvíle, romantické i napínavé momenty, hádky i přátelství či vyjasnění dávných nedorozumění. Avery, i když člověka dokázala přivést k šílenství svou nekonečnou zatvrzelostí a vzorností, se dokázala stát postavou, kterou rádi doprovodíte na závěr knihy. Až do posledních stran nebylo jisté, jak vztah Zaca a Avery dopadne. O krizové situace není nouze, všechno se jednou provalí a nabude katastrofálních rozměrů... Blbá sázka o fajn kluka není kniha, která by vás doslova dostala, ale určitě vás pobaví a zpříjemní chvilky při čtení. Jděte do ní!


4/5


Žádné komentáře:

Děkuji za pár písmenek!

Používá technologii služby Blogger.