Recenze: Barbar z Vysočiny

Série: Murray Family #8
Počet stran: 260
Žánr: historický milostný román
Rok vydání v ČR: 2012
Nakladatelství: OLDAG

Anotace:
Sir Artan Murray se nechá přesvědčit umírajícím příbuzným, aby unesl jeho rozkošnou a poddajnou neteř. Ve skutečnosti musí čelit rozzuřené dívce, která požaduje, aby ji okamžitě vrátil na předsvatební slavnost, z níž ji odlákal. Artan však nemůže připustit, aby tak odvážné a okouzlující stvoření vstoupilo do manželského svazku s bezcitným lordem, do kterého ji nutí hamižní příbuzní. Rozhodne se dívce dvořit a přesvědčit ji, že opravdová láska přináší i nezapomenutelnou rozkoš… Cecily Donaldsonová je rozhodnutá obětovat se pro své příbuzné. Než však smluvený sňatek zpečetí její osud, chce aspoň jednou ochutnat opravdovou vášeň. Jednou ochutnanému však již nelze odolat, stejně jako osudové lásce, která slibuje změnit celý její dosavadní život.

Dojmy a postřehy

S knihami Hannah Howell se příliš často nesetkávám. Našla jsem si několik jiných autorek romantických historickým příběhů, u nichž mám přečtenou snad každou knihu, vím, co od nich mohu očekávat a jejich knihy se mi velmi líbí. Avšak mají omezený počet vydaných knih, tudíž mám víceméně všechny přelouskané a tím pádem není co číst. Knihy Hannah Howell znám a pár jich v seznamu přečtených knížek zapsáno také mám, avšak nikdy jsem netrpěla potřebou zabývat se jí hlouběji. Poslední dobou však hledám další tituly s milostnou zápletkou na historickém pozadí. Hannah poskytuje vše, co vyhledávám: lásku, nebezpečí, Skotsko, Anglii a milostné scény...

Kniha Barbar z Vysočiny patří k těm odpočinkovým a docela nenáročným titulům. Víte, co můžete očekávat, a ani příběh není neodhalitelný, spíše očekávaný. Hned od začátku byla nastíněna základní problematika příběhu, která byla postupně obalovaná jako kostra svaly a kůží. Děj nebyl natolik převratný a napínavý jako u jiných knih spisovatelky. Alespoň mne nechával v klidu a vůbec nenutil zuřivě číst dál a dál, abych zjistila, jak sexy Skotík dopadne se svou nazrzlou dívčinou. Tím ovšem nemíním, že by mne kniha nudila či ani kapku nebavila. Vyskytovalo se tu hodně vtipných situací, které dodávaly ději potřebný říz a zajímavost. Nejsympatičtější a nejzábavnější mi připadl strýc Angus. V jednu chvíli byl na smrtelné posteli a žádal, aby mu Artan přivedl neteř Cecily, jinak odejde z tohoto světa, aniž by ji ještě jednou spatřil, a v druhou vitálně pobíhal po hradě, ačkoliv před pár týdny div nechytal smrtelné záchvaty. Jojo, dědula uměl zahrát na city, mizera jeden. Měl to ale pěkně promyšlené, o tom žádná.

Hannah píše čtivým stylem, který není zatěžován zbytečnými popisy a složitými či nelogickými větami. Charakter a vlastnosti svých postav dokáže popsat, aniž by docházelo  k myšlenkám, že jsou jen a jen vymyšlené a jejich chování nelze uvěřit. Na pozadí středověkého Skotska rozehrává lehký, avšak milý příběh. Kniha má celkem pěknou obálku, avšak ta velká míra zelené občas bije do očí, no a ten chlapík, zrovna mě by se nelíbil... Koneckonců, všechny obálky na toto téma jsou téměř stejné, dva milenci s odhalenými částmi těla - pouze adepti se mění.
"Některé ženy jsou krásné zvenčí, ale uvnitř jsou chladné jako kus ledu nebo umíněné nebo mají tisíce jiných špatných vlastností, které mohou život jejich manžela proměnit v učiněné peklo."

Chlapík v sukni a zrzavá květinka

Cecily, dívka, které si v duchu vymýšlí různé nadávky, protože by se se svou postavou a silou neubránila, po nešťastné smrti své rodiny žije u svých poručníků. Každým činem se jim snaží zalíbit a zavděčit, aby ji měli rádi a poskytovali jí postrádanou rodinu. Avšak za těch dvanáct let, co u nich stráví se nedočká žádných láskyplných slov ani utěšení. Ani strýc Angus, který žije na Vysočině o ni nejeví zájem, na žádný z dopisů, co mu poslala, nikdy neodpověděl. Cecily je smířena s tím, že je dočista sama, tudíž se chová ke svým poručníkům oddaně, aby si nějakým způsobem úctu a sympatie zasloužila. Úsilím zavděčit se příbuzným svolí ke sňatku se sirem Fergusem. Ačkoliv se Cecily nelíbí jeho brada, která téměř splývá s krkem, hledá na budoucím manželovi nějaké kladné vlastnosti. Vše se změní v moment, kdy na svatební oslavy vtrhne divoký svalnatý muž, který má v kiltu tak úžasná lýtka. Cecily je neznámým mužem zaujata, vzbuzuje v ní zakázané myšlenky a narušuje spořádané oslavy předcházející svatbě. Co ji posel strýce Anguse přinese za osud?
"Jakmile se jeho rty dotkly jejích, Cecily cítila, jak jí tělem projela horká vlna."
Sir Artan je pověřen úkolem dovést neteř Anguse MacReitha na hrad Glascreag, aby se shledala se svým strýcem, protože starý muž hrozí, že každým dnem může odejít na onen svět. Ačkoliv Artan nevěří, že je Angusův stav natolik vážný, jeho nabídku po pádných argumentech a návrzích přijímá. Artan tuší, že starouš by byl ochoten udělat cokoliv, aby nemusel opustit hranice Vysočiny a vydat se do Nížiny, kde považují boj za zbytečný. Nicméně, pokud se rozhodne přijmout Angusovu nabídku se vším všudy, získá nejen vlastní hrad, ale i ženu. A tak poznává Cecily. Jakmile ji spatří, je rozhodnutý pojmout ji za ženu, přestože vrcholí svatební oslavy jejího nadcházející sňatku. Je přeci protřelý a zkušený muž, stačí pár polibků a rusovláska se smaragdovýma očima mu klesá do náruče i k nohou.  Artan postupně odhaluje, co se skrývá ve zdech hradu za tajemství a snaží se Cecily přesvědčit, že její poručníci nejsou tak nevinní a bez poskvrny, jak si myslí. Pravda zahalená dvanácti lety utajování vychází na povrch, Artan se rozhodne jednat a Cecily unést. Z poddajné dívky se zničehonic stává divoká kočička, která mu spílá všemi jmény. Artan nasadí veškerý um a zpacifikuje ji. Dobrodrůžo a láska mohou začít.

•○•○•○•○•

Hodnocení

Jako první musím určitě znovu zmínit autorčin styl psaní. V každém případě jsem se do čtení nemusela nutit, řádky samy ubíhaly jako voda a kmitaly před očima. Žádné zbytečné pasáže ani slova se tu nevyskytovaly a nedoháněly k šílenství. Hlavní postavy mi po většinu času byly sympatické a pobavily v mnohých chvílích svým chováním. Cecily se svým vymýšlením různých nadávek sice stoprocentně neubrání, ale alespoň naštve co nejvíce lidí! Ovšem je otázkou, zda si pomůže či spíše zhatí možnost na únik bez újmy. Pravda, sílu použila, když nechtěný dědic strýce Anguse, Malcolm, na ni zkoušel nějaké prásárničky. Samozřejmě ochranu mohla hledat u Artana. Přece jen postupně zlikvidoval polovinu chlapíků na jejím rodném hradě, když se ho na pokyn sira Ferguse snažili zneškodnit a poslat kamsi na druhou stranu boží. Jediné, co mne na Cecily deptalo, bylo její obrácení o celou délku na konci knihy, měla jsem chuť vlítnou dovnitř a trochu ji proplesknout. Vždyť i ten chudák strýc Angus z ní začínal být na prášky...
Celkově nenalézám nic, co bych knize musela vytknout. Dokonalá není, pár kazíků by se po bližším pátrání bezpochyby našlo. Nicméně, v tomhle žánru jde svým způsobem o jedno a všechno jede ve stejném stylu. U jiných autorek bývám více zaujmuta a vtáhnuta do děje, ale zde se mi to natolik nepodařilo. Pro lehké oddechové čtení je to však vhodná kniha. Myslím, že pokud máte rádi knihy odehrávají se v historii s romantickým námětem, jste na správné adrese.

4/5