Recenze: Odvrácená strana slunce



Původní název: The Far Side of the Sun
Žánr: román pro ženy, historický román
Počet stran: 336
Rok vydání v ČR: 2015
Nakladatelství: BB art


"Bahamské ostrovy díky své věčně modré obloze, hřejivému slunci a písčitým plážím představují kousek ráje na Zemi. Píše se však rok 1943, všude kolem zuří válka, a tak i ráj přestává být bezpečným místem. Třiadvacetiletá Dodie Wyattová je přesvědčená, že se jí konečně podařilo uniknout před rušnou minulostí. Její situace se ale rázem změní, když se jedné noci rozhodne pomoct cizímu muži, kterého najde ležet pobodaného v postranní uličce Nassau, hlavního města ostrova New Providence. Na opačném konci města Ella Sanfordová plní roli manželky diplomata Britské koruny, pro niž se narodila. Ella se neúnavně věnuje charitativní práci, ale také okouzluje svým šarmem manželovy mocné přátele. V jejím životě jsou však ukrytá tajemství, která by ji mohla zničit. Ve chvíli, kdy jeden z nejbohatších mužů světa je nalezen mrtvý, osudy těchto dvou odlišných žen se protnou. Dodie a Ella se mohou spoléhat pouze jedna na druhou, zatímco jsou vtaženy do událostí, jež s narůstající měrou doprovázejí násilí, klam, chamtivost a smrt."

•○•○•○•○•

Dojmy a připomínky
Období druhé světové války nikdy nebylo mým oblíbeným tématem, dalo by se dokonce říci, že jsem cítila nutkavou potřebu tuto děsivou dobu ignorovat, předstírat nevědomost. Ve většině knih, jež čítá můj nekonečný seznam, se děj odehrával buďto v současnosti, v 19. století (hlavně na počátku), či ve středověku. Nejspíše jsem byla rozmlsaná a jiné časové úseky při výběru knihy v mé mysli neměly místo, natož uplatnění. Odvracená strana slunce však dokázala zaujmout můj odmítavý přístup. Ačkoliv se v dění ocitáme daleko mimo Evropu mezi tropickými palmami, písčitými plážemi s výhledem na bezmezný obzor a neskutečně krásnou oblohou, válka o sobě dává vědět a lehce  bez nejmenších obtíží prostupuje do života obyčejných lidí i v tomto zdánlivě poklidném ráji.

Jedno trefné přísloví praví: "Nesuď knihu podle obalu." Dokonale vystihuje pravdu, nicméně v případě knihy Odvrácená strana slunce jsem se touto podnětnou radou ani v nejmenším neřídila. Nebýt náhody, která mé očko přišpendlila k atraktivní obálce, nejspíš bych se ochudila o interesantní dílo a s ním spojený zážitek. Obálka přesně vystihuje atmosféru příběhu, a ty barvy a květiny vyvolávají onen dojem tepla a vzrušení.

Každá z kapitol je vedena v režii jiné postavy. Dodie, třiadvacetilé dívky žijící v malém domku u pobřeží, Elly, manželky bohatého a vlivného muže, a Flynna, mladíka, který se náhodně objevil na New Providence. Střídající se pohledy na příběh několika lidí nemám zrovna v oblibě, spíše dávám přednost jedné linii vyprávění, bez zbytečného zásahu ostatních postav.
V rámci odhalování zápletky jsem však nakonec byla ráda, že jsem mohla nahlédnout i na jiné strany spletitého děje, ačkoliv se písemná forma nikdy nevychýlila z er-formy. Zpočátku jsem raději četla veškeré kapitoly týkající se Dodie, o pár stran později můj zájem upoutala Ella. V jejím životě nastal dost zlomový zvrat a já se těšila, až se hlouběji dostanu k jádru věci. Na druhou stranu mne nejméně zajímal Flynn, neměl natolik zajímavé působiště jako předchozí hrdinky. Přestože všichni hrdinové v podstatě řeší stejný problém, každý z nich jede po vedlejší čáře, která jim určuje vývoj jejich budoucího bytí na tropickém ostrově, kde se bohatství skloubí s chudobou, nebezpečí s klidem i láska se smrtí a utrpením...

Každý hledá svou cestu...

Ella půlku svého života strávila po boku muže, který ji sice miluje, ale neposkytuje jí ono vzrušení a vitalitu, nýbrž ji zasypává všedností manželství bez jiskry a opatrnou něhou, jež by Ella s radostí vyměnila za osvěžující změnu. Na druhou stranu si uvědomuje, že lepší postavení nemohla získat. Mezi honorací je ceněna, pomáhá chudým, jejichž osud jí není lhostejný, účastní se honosných večírků, ale stačí tohle ke štěstí? Se svým životem je smířena a do jisté míry spokojena, dá-li se to tak říci, koneckonců ji nic jiného nezbývá. Jenže pak se začnou dít věci, které vedou k těžkých rozhodnutím, na jejichž výsledku leží Ellina budoucnost...

Dodie pochází z naprosto odlišných poměrů, než Ella, bohatá a oblíbená  manželka diplomata, přesto se jejich cesty ponenáhlu střetnou a nějaký čas zůstanou spojeny. Dodie přišla do města Nassau na Bahamských ostrovech před pár lety společně o otcem, který potřeboval uniknout vzpomínkám na svou zemřelou ženu. Pomalu se však utápěl v alkoholu, až se z Dodie stal sirotek. Od té doby žije sama v maličkém pobřežním domku s několika metry zahrádky, kde pěstuje plodiny, aby se uživila. Když jednou v noci najde v temné uličce zraněného muže, neváhá ho u sebe doma schovat a snaží se v něm udržet poslední kapku života. Dodie netuší, že si tím udělala víc problémů, než by mohli mít kdejací zločinci. Jednu nečekanou ránu následuje druhá, Dodie nemá ponětí, do čeho se zapletla, ale je odhodlaná zjistit pravdu...

Flynn se znenadání objevil v městě Nassau,  nikdo o něm nic neví, ani ho nezná. Tajemně se po nocích plíží uličkami a temnými kouty. Přijel s určitým posláním, které však zná jen on samotný...a možná i nejbohatší muž ve městě, který za svou pověstí chlebodárce schovává i jinou stránku. Flynn je na stopě muže, kterého našla Dodie, považoval ho za přítele, a je odhodlaný zjistit, kdo na něj zaútočil, kdo se cítil natolik ohrožený, že se ho snažil zbavit. Ke všemu musí dávat pozor na tu lehkomyslnou holku Dodie, která se nevědomky zapletla do velkého nebezpečí...
•○•○•○•○•

Hodnocení
Po celou dobu čtení se ve mne svářely různé pocity. Jednou jsem byla nadšená, po druhé mne pomalu začalo štvát, co se v knize odehrává. Jak jsem již psala dříve, nejvíce se mi líbily části, které patřily Elle. Ačkoliv je to žena o více jak půlku starší než já, zaujala mne hlouběji, na rozdíl od Dodie, jež je mi věkově blíže. Příběh se v jistých momentech dal očekávat, v jiných vás pro změnu čekalo překvapení, protože takové vyústění nebylo vůbec pravděpodobné. Třeba osud Elly jsem viděla v úplně odlišné budoucnosti, než která byla na konci knihy patrná. U Dodie a Flynna bylo celkem jasné, kam jejich cesta povede, ale nijak mne to neinteresovalo. Nakonec mohu říci, že mne kniha zaujala více, než jsem čekala. I když nepatří mezi ty tituly, bez kterých bych nemohla žít a spát, dá se považovat za dobré dílo, jež stojí za přečtení!

4/5

Žádné komentáře:

Děkuji za pár písmenek!

Používá technologii služby Blogger.